Content Experiments med Google Analytics

Jeg har længe villet prøve spilt test af forskellige udgaver af en side, for at se hvad der virkede bedst. Men det havde jo lige krævet at jeg rent faktisk lavede nogle flere udgaver og så gik tiden med andre projekter.

Men i dag har jeg leget lidt med morsverden-forsiden, som er dybt forældet, men jeg har ikke haft taget mig sammen til at gøre noget ved det. Til nu.

Jeg vidste at google havde et værktøj kaldet google optimizer til A/B-splittesting, men i mellemtiden er dette så lavet om. Nu testes flere sider sideløbende – ikke kun to – og det nye værktøj i google hedder Content experiments og er en del af google analytics.

En quick-guide til Content Experiments:
1. Fra sin konto i google analytics defineres først nogle mål under Konverteringer -> Mål.
Jeg har indtil videre blot defineret to mål, begge der har at gøre med destinationsadressen:

brugere der vælger at klikke sig ind i debatten (fra landingssiden) og brugere der vælger at registrere sig. Jeg nemlig gerne se om den nye landingsside fører til flere nye brugere der kan finde debatten eller vælger at registrere sig. Jeg har valgt at det ikke skal være et eksakt match på stien, og håber at det betyder at den i det første mål rent faktisk opfanger alle der klikker videre til en hvilken som helst side i debatten, hvadenten det er forsiden, nyeste indlæg, registrering eller login.

2. Inde under Indhold -> Eksperimenter oprettes et nyt eksperiment.
Jeg skriver http://morsverden.dk ind.

Der skal nu angives de varianter man vil teste med. Jeg skriver den oprindelige der skal testes op mod ind (http://morsverden.dk) og så har jeg en ny udgave, som ligger i en anden fil, som jeg angiver (den ligger online). Jeg nøjes med at teste med den ene variant, da jeg lige skal se hvordan det fungerer.

3. Der skal nu angives hvilke mål man vil teste op i mod. Hvad er det siden skal “virke bedst” i forhold til? Pt har jeg de to angivne mål, og jeg kan vælge et til testen. Jeg vælger at teste på hvor mange der klikker sig ind i debatten (/debat/) i håb om at det også inkludrerer
alle dem der klikker på registrer eller login eller se dagens indlæg (som nævnt i pkt 1).

Der skal også angives hvor stor en %-del af de besøgende man gerne vil have med i eksperimentet og der har jeg valgt 100%. Jeg håber at det betyder at ca. 50% af de besøgende får vist den oprindelige side og 50% får vist den nye udgave.

4. Derefter skal eksperiment-koden tilføjes. Den skal sættes ind øverst lige efter start af <head>-tag. Den SKAL være før den almindelige google analytics sporingskode. Analytics sporingskoden skal desuden være på alle de variant-sider der er med i eksperimentet, og den skal være placeret lige før slutningen af <head>-tag.

Dette er hermed gjort og jeg gemmer og fortsætter.

5. Google tester lige for mig om det hele ser korrekt ud i koderne, og faktisk fangede den at jeg havde nogle gamle google analytics sporingskoder. Dem fandt jeg i min footer-fil og har hermed slettet, så kun de nye er tilbage i headeren.

6. Jeg bekræfter det hele til sidst og så kører vi!
Der begynder at komme testresultater ind i løbet af et par dage.